GZONE ÖZEL RÖPORTAJ: “KALP” OYUNUNUN YÖNETMENİ İBRAHİM ÇİÇEK

Craft Tiyatro’nun yeni sezonda en beğenilen oyunlarından biri olan “KALP”, Larry Kramer’ın “The Normal Heart” isimli oyununun Türkiye uyarlaması. 80’lerdeki AIDS krizine değinen oyun, Türkiye’de sahnelenmiş en önemli eşcinsel içerikli oyunlardan biri. Başrollerinde Aras Aydın, Nilperi Şahinkaya ve Cem Yiğit Üzümoğlu gibi Tv dizilerinin kayda değer isimlerinin yer aldığı bu oyunun yönetmeni İbrahim Çiçek, GZone’un sorularını cevapladı.

İbrahim Çiçek

-Uzun süredir Craft Tiyatro bünyesindesiniz. Yollarınız nasıl kesişti anlatır mısınız?

Eğitim hayatım beni başka bir yöne sürüklerken Eric Morris’in sitesinde İpek Bilgin’in adını gördüm. Bu yönde bir şeyler yapma isteğim vardı ve İpek ile iletişim kurmak istiyordum. Bu süreç Craft’ın kurulmasına denk geldi ve bir anda kendimi Craft’ın içinde buldum.

-Craft Tiyatro, söyleyecek sözü olan çarpıcı oyunlar sahneliyor. Oyunlarınızı seçerken kriterleriniz neler?

Bir oyun yaptığında hayatının bir dönemini o derde, o söze adıyorsun. Bu nedenle hayatta söylemek istediğim dertlere sahip oyunlar seçmeye çalışıyorum. Yutmak yalnızlığın aslında en yakınımızdakinin farkında olmamamız ile; Killology baba-oğul hikayesinin yaratttığı travmalarımız; Kalp ise sevmekten utanma halimizle alakalı oyunlardı. Hepsi benim ve hatta hepimizin derdi bu hayatta.

Aras Aydın & Cem Yiğit Üzümoğlu

Daha önce yapımında yer aldığınız GARAJ ve ilk oyununuz YUTMAK gibi KALP de LGBTİ bireyler için önemli bir oyun. Bu oyunu sahneleme süreci nasıl oluştu? Özellikle bu metnin Craft Tiyatro sahnesinde olması neden bu kadar önemli?

HIV ve AIDS’in Türkiye medyasında haberlere konu oluşu benim çocukluğuma denk geliyor. O haberlere dair hatırladığım tek şey ise insanların ayıplandığı ve canavar muamelesi gördüğüydü. Hatırlıyorum ben ilkokuldayken bir çocuk HIV+ diye okuldan atılmıştı. Bu zamandan içimizde oluşturulan bir korku var toplumca. Daha sonra filmler, kitaplar ve hayat bana bir hastalıktan utanmanın en büyük utançlardan olduğunu öğretti. 

Tiyatro yapmaya karar verdiğimde bol bol oyun okumaları yaptım. Kalp benim ilk okuduğum zaman bu oyunu yapmalıyım dediğim bir oyundu. Hem dramatik kurgusu hem de anlatısı çok kuvvetliydi. Sadece kalabalık oluşu ve sahne geçişlerinin yazar tarafından yönetmene yardımcı olmayacak şekilde yazılmış olması beni korkuttu ve daha tecrübeli bir zamana bırakma fikrini doğurdu içimde.

Bu sezon başındaysa artık kendimi yapabilir hissettim ve 9 şahane insanla kendimizi içine attık ve 4 aylık prova sürecinin sonucunda oyun ayda 12 kez sahne alıyor.

Dediğiniz gibi bu bizim ilk LGBTİ karakter barındıran oyunumuz değil ve son olmayacak gibi. İnsan derdi anlatan her hikaye bizim için çok önemli ve bu oyunun ardından hiç almadığım kadar çok teşekkür mesajı alıyorum insanlardan. Bundan büyük mutluluk yok. Bir kişi bile kendi varlığından utanmadığı bir yöne giderse bu oyun sayesinde o zaman amacımıza ulaşmışız demektir.

Nilperi Şahinkaya

-Oyuncuların cast aşamasından bahseder misiniz? Cast nasıl oluştu?

Oyuncu seçmeleri yaptım ve sahnede dürüst olup bir derdi dert edinebilecek oyuncularla çalışmak tek isteğimdi. Bu kadar şahane insanlarla tanışmak benim için hem çok büyük şans hem de çok büyük kolaylık oldu bu süreçte.

-Elbette her oyun oyuncuların arasında belli bir kimyayı gerektirir ancak KALP’teki yakınlığı betimlemek için oyuncuları hangi metotlarla çalıştırdınız? Prova süreci ne kadar sürdü?

Provalarımız 4 ay sürdü. Ben gerçeğin peşinde koşan ve sahnede yalan söylemeyen oyuncular izlemek isteyen bir yönetmen/seyirciyim. Aşk ve sevgi ortak duygular olduğu için onun peşinden koştuk. Birini sevebilmenin değerini anlatan bir metot varsa eğer onu kullandık diyelim.

KALP Oyuncuları

-Oyunla ilgili hep güzel tepkiler olduğunu görmekteyiz. Hiç homofobik veya can sıkıcı tepkiler aldınız mı?

Hayır almadık.

-Gelecek dönemde ne gibi projeler planlamaktasınız, özellikle LGBTİ içerikli?

Şu sıralar “Kadına ve çocuğa yönelik şiddet” içerikli bir oyun çalışıyorum. Birkaç sürpriz proje var, yakında haberiniz olacaktır.