KUİR ORYANTALİZM’E ÖZNEL BİR BAKIŞ

GZone Dergi yazarlarından Recep Özdaş, Mart-Nisan 2019 kapak konuğumuz Sinan Tuncay'ın şerefine "kuir oryantalizm" konusuna kendince bir bakış attı.

İşte bu yazı ve Kuir Oryantalizm alanında Instagram’dan takibe almanız için öneri hesaplar. (Haber fotoğrafı: (artqueerhabibi-Instagram)

Her koliden sonra gusül alıyorum. Kültüralist miyim? İkiyüzlü müyüm acaba? 

Bu soru gusül aldığın yer, bağlam ve pozisyona göre (üç kere ağza üç kere burna) değişir. Öyle ki bu örnekteki gündelik anlam yaratma işi bağlamın kendisine dönüşebilir. Ve şöyle bir sorun baş gösterir: Bu kadar çok anlamla nasıl baş ederiz? 

Coğrafi, bedensel, sınıfsal ya da kimliğe dayalı…

Bu yüzden insanlığın en büyük sorunlarından biri şu olabilir: 

Çok fazla anlam ürettik. Ve bu anlamlar içinde boğuluyoruz. Bu anlamların bölündüğü alanlarda da yeni yeni anlamlar üretmeye devam ediyoruz. En çok sanatta kristalleşen bu durum, anlamın dönüp dolaşıp gerçeği yediği, öğütülen gerçeğin de bir türlü kendine gelemediği yeni bir döngü yaratıyor sanki. 

Bu döngü içinde anlam kendine nasıl bakar? Üretilen şey kendisine nasıl sınır koyar? Bir eser kendi üzerine düşünebilir mi mesela? Sınır ve öz-düşünce kavramları bir işe anca başka coğrafyadan bakılınca mı anlamlıdır ya da? 

Bu soruların en yoğun muhatabı kendi başına bir insana, kürsüye, yeni bir coğrafyaya bürünen oryantalizm oldu son on-yıllarda. Ama oryantalizmin çizdiği, önerdiği, yıkmaya uğraştığı sınırların belki de bedene dönüştüğü işler var. 

Sinan Tuncay’ın kendini yeniden üretebilen işleri. Toplamda bir beden gibiler, her iş diğerinin yardımına koşan bir organ. Bu işlerde olay coğrafyayı merkeze alıp beden üzerine yorum yapmak değil. Bedeni coğrafyanın kendisi kılıp, düşünceyi bedenden başlatmak. Ki bu formül yukarıda bahsettiğim anlam üretme ve bu anlamlar üzerine düşünme pratiğini toptan değiştiriyor. 

Sinan Tuncay-Mahrem-i Umumi (Public Intimacy)

Sinan Tuncay’ın Cemaat, Mahrem-i Umumi, Self Portrait ve Pardon Our Appearance gibi işlerinde de bedenin kendine bakışı coğrafyanın ya da sınırın alanıyla değil, bedenin ve cinsiyetin içkin enerjisiyle dolu. Öyle ki ne oryantalizm ne oksidentalizm ne de başka bir sınır gerekmeden, işin kendisine, kendini yeniden üreten anlamlara ve toplumsalın merkezine dalabiliyoruz bu işlerde. 

Kuir Oryantalizm Instagram tarafında da modacılar, şarkıcılar, fotoğrafçılar, ressamlar, drag queenler ve grafik tasarımcılar derken bir hayli çeşitleniyor. Instagram’da bu alanda takibe almanızı tavsiye ettiğimiz hesapları örnek bazı çalışmalarıyla beraber sizin için listeledik:

Öncelikle bu konuda önemli eserler veren dünyaca ünlü ressam ve heykeltraşımız Taner Ceylan’ı en sevdiğimiz çalışmalarından biri olan “Spring Time/ Bahar Zamanı” ile analım;

Ve sonra da tavsiyelerimize başlayalım:

View this post on Instagram

✨🧿GOLDEN AGE🧿✨

A post shared by جمال الدين البرغوثي (@truegayicon) on

View this post on Instagram

Aladdin & Jasmine

A post shared by Mehdi Bahmad (@bahmadmehdi) on

View this post on Instagram

Video by @raminalipour

A post shared by Shahin Alipour 🌹 شاهين (@shahin_alipour) on

View this post on Instagram

Mention your best friend and say NOTHING! 😂

A post shared by Masskhara (@mass_khara) on