MERT BELL YAZDI: 2019’UN SON ÇALIŞMALARI VE SENENİN EN İYİ TÜRKÇE ŞARKILARI

GZone müzik yazarı Mert Bell, 2019'un en son Türkçe müzik çalışmalarını ve bu senenin en iyi şarkılarını bu müzikli yazıda bizlerle paylaştı.

*Tuğba Yurt “Sığınak”: 2015’ten beri şarkılarını dinlediğimiz Yurt şanslı ve çalışkan bir isim. Evet, güçlü bir sese sahip ama piyasada ilk albümüyle ilgili beklenti yaratacak kadar ard arda şarkı yayınlamış olması da sık rastlanan bir durum değil. Bu bakımdan ilk albümü bir sınav ve bu sınavdan geçer not aldığını söylemek mümkün ancak içerik ticari pop albümlerindeki bir çok kusuru da barındırmıyor değil. Öncelikle albüm tuhaf bir tercih yaparak bir cover şarkı olan “Yas” ile açılıyor. Burada Yurt’un vokal performansı iyi ama aranjör Celil Yavuz, Merve Özbey’in albümünde yine açılışı yapan şarkı “Konumuz Var”da yaptığı düzenlemenin hemen hemen aynısını kullanıyor ve bu taklitçilik, daha albüm açılışından beni hayal kırıklığına uğratıyor. Albümün kalanının da inişli çıkışlı olduğunu söyleyebilirim. Çıkış için seçilen “Vurkaç” orijinal bir iş değil belki ama aranjenin dinamizmi Yurt’un isyankar yorumunu güzelce sarmalamış; yine Aksu’dan alınan “Çürüdüm” ve Onurr imzalı “Geliyo Geliyo” bestecilerinin formüle şarkılarından fazlası olmamaları nedeniyle albümün en vasatlarıyken hafifçe Simge’nin “Yankı”sından yankılanan “Taş Yürek” albümün zirve noktasını getiriyor nihayet.  İkinci yarıda arka arkaya gelen “Adı Aşk” ve “Sığınak”a kadar vasat sularda ilerliyor Yurt ama bu iki şarkıda, özellikle alaturka sularına tam dalan “Sığınak”ta sağlam yorumu ile hedefi tutturuyor. Albümün en hoşuma giden tarafı ise kadın şarkı yazarı ve bestecilere ağırlık vermesi oldu; 12 şarkıdan 10 tanesinde Sezen Aksu, Gülden Mutlu, Meral Turan, Ebru Elver, Melda Gürbey, Hande Ünsal, Canan Sezgin ve Beyza Durmaz’dan oluşan hemcinslerinin sözlerine nefes vermek istemiş şarkıcı ve bu tercihinden dolayı kendisini tebrik etmek gerek. 

*Murat Dalkılıç “Afeta”: Dalkılıç, popstarlığın Tarkan değil de Kenan Doğulu/Sıla istikametinde ilerleyeceğini bir önceki albümü “Epik” ile hissettirmişti. O albümdeki maceraperestliğini bir parça sakinleştirmiş bir Dalkılıç var bu kez karşımızda – yılın başlarında yayınlanan haberci şarkı “Son Liman” da bunun bir göstergesiydi zaten. Yanlış anlaşılmasın; Öğünç Başara, Miraç Kutlu, Caner Güneysu ve Özgür Abbak’tan oluşan aranjör kadrosu şarkılara gayet özenli ve kaliteli düzenlemeler yapmışlar. Hatta albüm, yine Doğulu doğrultusunda, alaturka pop/r&bden (“Mütemadiyen”) bizzat alaturkaya (“Sayın Abiler”) kadar değişen noktalara da gidiyor. Ama gelin görün ki patlama noktasına bir türlü ulaşamıyor. Ersay Üner’in yazdığı şarkılardan sevimli ama hit olması zor “Kim Kafa Tutabilmiş Aşka” oyunbaz düzenlemesi ile kendini dinletebiliyor örneğin. Dalkılıç’ın kendi yazdığı “Yabancı” ise Ozan Çolakoğlu döneminden kalan ve ona çok yakışan dans pop soundunu taşıyor ama “Derine” ve “Ben Bilmem” gibi uçurmuyor. (Aynı kulvardaki Ersay Üner imzalı “Mesela”nın çok daha iyi sonuç verdiği söylenebilir.) “Müjgan” hit olması en muhtemel şarkı ama Dalkılıç, tahmin ediyorum ki bilinçli olarak, nakaratı ‘sen insansan diğerleri neyyy’ diye vurgulayarak bitiriyor ve bu benim hiç hoşuma gitmiyor. En sevdiklerim ise Öğünç Başara’nın dokunuşu ile romantik olurken baymamayı beceren “Afeta” ve albümün (kesinlikle tirajını artıracak) tek düşük tempolusu “Hasret Geceleri” oldu. Dalkılıç daha güçlü şarkılar için bizi biraz daha bekletebilirmiş aslında ama onun iyi müzik yapma isteğine olan inancım tam; o nedenle bu kez bardağın yalnızca dolu tarafına bakacağım ☺

*Can Oflaz “Hayal”: Merve Deniz için yaptığı düzenlemeler ile ismini duyduğum Oflaz’ın ilk albümü de tuhaf bir şekilde cover şarkılardan oluşuyor. Kendisinin 2017’de çıkan “Fikrimin İnce Gülü” yorumu çok beğenildiği için mi böyle bir karar alındı bilemiyorum, bu yaz çıkardığı kendi bestesi “Aşk Mı Meşk Mi”ye rağmen böyle bir ilk albüm uygun görülmüş. Şarkı seçimleri genelde çok sürprizli olmayan, daha önce başkaları tarafından da yorumlanmış bestelerden oluşuyor (“Aç Kapıyı Gir İçeri”, “Kimse Bilmez” ve “Uçurtma” gibi). Oflaz’ın şarkıların çoğuna getirdiği yorum son derece cool ve zevkli bir pop-rock artistiyle karşı karşıya olduğumuz hissini veriyor. Vokalinin sınırlarını zorlamayı seven biri belli ki Oflaz ve albümde Sezen Aksu’nun “Vay” ile değil belki ama tüylerimi diken diken etmeyi becerdiği “Vazgeçtim”de bunun karşılığını alıyor. “Aç Kapıyı Gir İçeri/Uzun İnce Bir Yoldayım” mashup’ını ve albümün orijinaline en sadık yorumlardan Duman’ın “Elleri Ellerime”sini kendisine çokça yakıştırdığımı, bir tek MFÖ’nün “Olduramadım”ını olduramadığımı belirterek nokta koyuyorum.

*Mabel Matiz “Gözlerine”, Derya Uluğ “Göremedim Bi de Sen Bak”, Tuğba Özerk “Hergele”: Ben bu şarkıları da bu şarkıların şarkıcılarının kariyerine ne katkı sağlayacağını da anlamadım. Lüzumsuz denemeler olarak buldum.

*Bengü “Günaydın”, Gülden “Yakarım İstanbul’u”: Her iki isim de iyi şarkıcılar ve bu ortalama şarkılardan daha iyisini hak ediyorlar. Artık İstanbul yakmalı şarkıların da bir sonu gelsin mümkünse.

*Merve Çalkan “Çıkış Yolu”: Nefis ötesi bir kapakla sunulan Çalkan’ın yeni şarkısı, şarkıcının nihayet tempoyu yükseltmesini müjdeliyor. Çıkış yolu dediğimiz aslında içinden geçmeyi becermektir ya, işte Çalkan bu zor hadiseyi aranjörü Suat Uğur Kır’ın da yardımıyla hafiften gerdan kırmamızı sağlayacak şekilde işlemeyi başarmış.

*Mustafa Sandal & Zeynep Bastık “Mod”: Bu şarkıyı çok sevdim. Dinledikçe daha çok sevdim. Sandal, 90’lardaki işlerini hatırlatan besteleriyle başarıya çok daha yaklaşıyor. Son günlerin hip ismi Zeynep Bastık’ın vokal desteğini alması da isabetli olmuş. Zira ikilinin sesi birbirine çok yakışmış, her aranjenin adamı Erhan Bayrak da son derece akıcı ve ferah bir düzenlemeye imza atmış.

*Berkay “iki Hece”: 2019’u yeni bir Berkay şarkısı dinlemeden kapatmıyoruz, şükür. Çağrı Telkıvıran’ın yazıp düzenlediği şarkı tatlı ritmiyle acılı sözlerini unutturan bir radyo hiti. 

*Gökhan Türkmen “Sır”: Türkmen belli ki albüm hazırlığında, yeni şarkılarını arka arkaya çıkarıyor. Daha “Aşkın Enkazı”nın güzelliğine tam doymadan bu kez kendi yazdığı şahane “Sır” ile karşımızda.

* Sedef Sebüktekin, Ahmet Ali Arslan: Bu yılın geç kalmış iki keşfinden biri Sedef Sebüktekin’in ‘ben yapsam tam olarak böyle olurdu’ dediğim şarkısı “Y.S.Y.S” kesinlikle yılın en iyi pop işlerinden biri. Bu belli ki daha çok harika şeyler yapacak kadını bu yıl çıkardığı diğer şahane ve çok acaip şarkısı “Ara” başta olmak üzere tüm diskografisiyle keşfetmeniz için Spotify hesabına gitmenizi öneriyorum. (Demek ki ‘3. Yeniler’ dediklerinizi sevebiliyormuşum, yihee)

Yılın en iyi albümlerinden birini (“Dünyalarız Uzakta”) yapan Ahmet Ali Arslan’ın adını ise ilk kez Ceyl’an Ertem’in söylediği “Putlar Yaptım” ile duymuştum. Kendisi 2015’ten bugüne büyük çoğunu kendi yazıp düzenlediği şarkılarını yayınlıyor. İncelikle çalınmış gitarların, tamburların ve yaylıların üstünde Arslan’ın içli ama asla ağlak olmayan vokalinin sizi sürüklediği bir müzik yapıyor diyebiliriz. Daha önceki şarkılarına göre daha da sade bir üslup tutturduğu bu ikinci albümü “Dünyalarız Uzakta” ise birbirinden güzel 7 şarkı içeriyor. Hipnotik şekilde açılışı yapan “Allahsız”dan varoluşsal bir huzurla albümü kapatan “Dertli Baykuş”a kadar albüm aşık olmanın çeşitli evrelerini ziyaret ediyor ama benim kendimi en çok kaptırdığım Arslan’ın ateşini tatlı tatlı dizginlemeye çalıştığı “Bugün Gönülde Aşk Yoksa” oldu. Ev yapımı hissi veren müzik benim çok bayıldığım bir tür değil ama “Dünyalarız Uzakta” Ahmet Ali Arslan’ın kelimeleri sayesinde o kadar etkileyici ve samimi ve aynı zamanda o kadar işini bilen insanlar tarafından gerçekleştirilmiş bir kayıt ki karşı koymak, kusur bulmak çok güç.

Yazının finalini 2010’lu yılların türkçe pop açısından en kurak ve tuhaf yıllarından biri olarak görebileceğim 2019’a ait ufak bir derleme ile bitirmek istiyorum. 

2019’un (açık ara) en iyi 5 albümü: Mert Demir “Bak Kollarım Burada”, Eda Baba “Bir Küçük Tebessüm”, Ersay Üner “Nokta”, KÖFN “Tepeler”, Ahmet Ali Arslan “Dünyalarız Uzakta”

Macera sevmeyen popseverler için 5 albüm: Berkay “İz”, Ayla Çelik “Daha Bi’ Aşık”, Demet Akalın “Ateş”, İzel “Kendiliğinden Olmalı”, Merve Özbey “Devran”

(Şükür) bu yıl düşmedik top 10: Bilal Sonses, Feride Hilal Akın, Emre Kaya, Mustafa Ceceli, Banu Parlak, Sinan Akçıl, İdo Tatlıses, Cem Belevi, Tuğçe Kandemir, Ferhat Göçer

Yılın en iyi pop şarkılarının derlemesi için tıklayın