MERT BELL YAZDI: KASVET ÖNCESİ SON ŞARKILAR

GZone müzik yazarı Mert Bell, sonbaharın kasveti üzerimize çökmeden önce keyifle dinleyeceğimiz son şarkılar hakkında yazdı.

Mert Bell’in seçtiği şarkılardan oluşan GZone Top 50 listesini buradan dinleyebilirsiniz.

Yaz sıcaklarının elini eteğini yavaştan çektiği, artık varlığından emin olamadığım hüzünlü okul mevsimlerine doğru süzüldüğümüz şu sıralarda çıkan şarkılar bizi bu iki arada kalmışlıkta besliyor. Bunlardan ilki Sıla pek de şaşırtmayacak şekilde, bizi bir yıldır beklettiği yeni şarkısı “İnandım” ile kederlendirmeye niyetli. “İnandım” melodik olarak, Sıla’nın en kıymeti bilinmeyen albümü “Vaveyla”daki “İmkansız”ın devamı gibi duyuluyor. Hem de Ozan Bayraşa’nın aranjesinde yarattığı atmosfer (ve bilhassa da yaylı kullanımı ile) o albümün kasvetini hatırlatıyor. Yine bir devrilip toparlanma hikayesi anlatan şarkıyı kötü bulmadım ama 2010’larda kariyerinde hızla yükselen bu şarkıcının yükselme evresinin bittiğini düşünüyorum bu işiyle, umarım yanılıyorumdur.

Aybüke Albere’nin yenisi “Korkmam Ben” ise aksi yönde; ateşinizi yükseltecek bir şarkı. Telkıvıran kardeşler ürünü olan ve sevişmelere eşlik etmesi muhtemel şarkıyı Albere’nin layıkıyla taşıması en sevdiği müzik türünü ‘yatak odası müziği’ olarak tanımlayan bendenizi müthiş sevindirdi tabii. Şarkı seksi olmasının ötesinde hem aranjesi hem de Albere’nin tizlerde tül gibi uçuşan vokali ile hipnotik bir etki de yaratıyor. Yalnızca Albere’nin canlıda gürül gürül çağlayan vokalini duyacak bir şarkıyı henüz kendisinden duymamış olmamız konusunda biraz sitemkarım. Yok mu bir balladınız sevgili Albere?

Mustafa Sandal’ın en iyi kendi yazdığı şarkıları söylediğine bir kez daha ikna olduğum “Damar”a bilhassa Sandal hayranı iseniz şans vermelisiniz. Her şarkının adamı aranjör Erhan Bayrak’ın elinden çıkan düzenlemesi ile dinamik ve akılda kalıcı bir şarkı olmuş bu.

Stratejik hatalar nedeniyle hayrını göremediği albümü “Afeta”nın ardından yeni şarkısı “Orta Yol” ile ‘bir orta yol mu arıyor acaba?’ diye düşündürten Murat Dalkılıç içinse cevabım ‘hayır’. Dalkılıç, kesinlikle taviz vermeden kendi yapmak istediği, kafasındaki müziği yapmaya niyetli görünüyor. Ve bu müzik de zamanla ana akım poptan uzaklaşacak diye düşünüyorum. Ozan Bayraşa’nın çok oyunbaz ve keyifli bir aranje ile yükselttiği bu şarkının klibi ve klip kızı da bir o kadar havalı.

Ceyl’an Ertem’in iki şarkılık “Dünya Heveslisi”; Sezen Aksu, Yelda Karataş, Cenk Erdoğan ve Serhat Şensesli gibi muazzam bir kadroyu bir araya getiriyor. Aksu’nun Ertem’e kariyerinin en pop şarkısını söylettiği “Datlım Gıymatlım” Şensesli’nin hafiften diskoya göz kırpan aranjesi ile akıp gidiyor. Bu şarkıda beni rahatsız edenin (gayet kişisel bir algı bu elbette); Ertem gibi şehirli bir kadının ağzından bu ‘datlım, gıymatlım, gaymaklım’ hitaplarını defalarca duymak olduğunu söyleyebilirim; bunu pek samimi bulamıyorum açıkçası, tuhaf ve başarılı olmayan bir oyunculuk izliyor hissi veriyor bana. Bu takıntımı geçersek; Karataş’ın sözlerine ve Ertem’in hırpalayan yorumuna vurulduğum (ve her zamanki gibi Cenk Erdoğan’ın müthiş incelikli bir iş çıkardığı) “Yalnızlık Ölüm Boyu”nun esas yıldız olduğunu belirterek diğer dünya heveslerime geçiyorum.

Evdeki Saat’in orta tempolu ama yüksek hüzünlü yenisi “Dibi Ne Kadar”ı çok sevdim. Daha önce de belirttiğim gibi Evdeki Saat yalnızca kendilerinin yaptığı tarzda bir müzik yapıyor. Pop şarkılarını o kadar güzel işliyorlar ki şarkılar ayrıksı durmasına rağmen bir yandan rahatlıkla dinleniyor.

Mabel Matiz’in profesyonellik fışkıran “Toy”u; bir önceki “Gözlerine” gibi yine benim kalemim olmayan bir şarkı ama onun aksine bir kez daha dinleme isteği uyandırdı bende. Anadolu kültürünü günümüz gençliğine en şahane şekilde tanıttığı için Matiz’e devlet tarafından bir madalya falan takılması gerekiyor artık (şaka gibi oldu değil mi – ama ciddiyim yani). Ben de bu parçada zın zın eden nefis elektronik altyapıdan korolu epik finale kadar yaptığı artistik seçimler nedeniyle Dj Artz’a bir madalya takmak istiyorum.

Melike Şahin ise geçtiğimiz bir ay içerisinde iki farklı ortaklıkla kulaklarımıza ziyafet çekti. Kutiman ile yaptıkları “Elimi Tut”ta ikili, bir önceki işleri “Sakla Beni” gibi görkemli bir şarkı yapmak yerine daha eğlenceli ve dans edilebilir bir yöne sapmışlar. Bilhassa Şahin’in finale doğru ‘tut, tut, tut’ diye bastırdığı bölüme hastayım o şarkıda. Henüz pek taze olan Ah! Kosmos (Başak Günak) ortaklığı “Ukde” ise Günak’ın imzası, mentollü draje gibi serin aranjelerin hüzünlü pop şarkılarına nasıl da yakıştığını bir kez daha ispatlıyor. Şahin’in vokali burada tam benim sevdiğim gibi kırılgan formunda; Cenk Erdoğan’ın kalp sızlatan yaylı tamburu ise her duyulduğunda şarkıyı göklerden toprağa doğru çekiveriyor. Yılın ilk aylarında Aylin Aslım’la birlikte çıkardıkları muazzam “Geçiyorum”u da hatırlatarak sizi Ah! Kosmos spotify sayfasına davet ediyorum.

Şarkısı “Parçalanmadan” ile ismini ilk kez duyduğum (yazıklar olsun bana) Dilan Balkay’a da şiddetle dikkat çekmek isterim. Kendisi yılın en iyi şarkılarından birine imza atmış durumda benim için. “Parçalanmadan”da Balkay; hem konuşup hem şarkı söylediği harikulade bir performans çıkarıyor zaten ama esas yazdığı modern zaman sıkılganlarını anlatan sözlere ve yine kendi yaptığı modern soul/r&b aranjeye bayıldım. Bana efsane The Internet grubunu ve onların solistlerinden bülbül sesli Syd’i anımsattı bu şarkı (olabilecek en güzel şekilde). Mutlaka dinlemelisiniz.

Beni çok uçurmayan isimlere de değineyim kısaca. Geçen yılki “Daha Bi’ Aşık” albümünden öne çıkaracağı hit olabilecek şarkılar varken orta karar “Ay Işığında”yı yayınlayan Ayla Çelik; pop şarkısı ile reklam cıngılı arasındaki farkı “Yangın Yeri” ile kaybettiğini düşündüğüm Eda Baba; “Kendimce”de Mustafa Ceceli’nin yorumunu bana aratmayı başaran democu Sezen Aksu; “Akustika” albümüyle sadece Aksu şarkılarını akustik olarak coverlayan ve ‘daha da sıkıcılaşamaz herhalde’ dedirten Betül Demir.

*YABANCI POP GÜNCELLEME: Róisín Machine, heralde! Anlatamam, dinlemen, dans etmen lazım!

Mert Bell’in seçtiği şarkılardan oluşan GZone Top 50 listesini buradan dinleyebilirsiniz.