MERT BELL YAZDI: YASAK ALTINDA ŞARKILAR

GZone Müzik yazarı Mert Bell, sokağa çıkma yasağı sırasında sıkça dinlediği şarkıları yazdı.

Sokağa çıkma yasaklı son hafta sonu olmasını dilediğim bu sessiz cumartesi sabahından yazıyorum. Bayram da olsa seyran da olsa; çalışsanız da çalışmasanız da maalesef tüm günler birbirinin aynısı olmaya başlamıştı (benim için Çarşamba hariç – o akşam canlı yayınım oluyor, hala izlemediyseniz üzülürsünüz). Bu garip halin içinde yeni şarkılarını, albümlerini paylaşmaya cesaret eden her şarkıcıyı ve müzisyeni desteklememiz gerekiyor diye düşünüyorum. Ama elbette benim kulağıma takılan belli isimler oluyor; onları paylaşmaya başlayayım:

Plak şirketinden ayrılarak bağımsız takılmaya başlayan Onurr bunlardan biri. Kendisi 2 yeni şarkısını çok yakın aralıkla yayınladı. Öncelikle her iki şarkının da melodi ve sözleri açısından Onurr’dan beklediğimiz kalitede olduğunu belirteyim. Gereksiz bir rep bölümü içermesi dışında sorunu olmayan ‘cooler than ever’ şarkı “Erken Final”i de tempoyu yükselterek öforik disko şarkıları yapabileceğini gösteren “Son Gecemiz Gibi”yi de beğendim.

Gülçin Ergül’ün tam anlamıyla ‘r&b-pop’ olarak niteleyebileceğim yeni şarkısı “Ferman”ı da oldukça sevdim. “Siyah gırtlağın varsa da böyle şarkılarda göster be Gülçin” diye bağırmama sebep oldu bu şarkı hatta. Umarım yoldaki albümü hakkında fikir veriyordur bu “Ferman”.

İlk duyduğum şarkısı “Kendine Gel” ile bir parça dumura uğradığım yeni isim emir taha’dan da bahsetmek isterim. O da yakın aralıklarla iki şarkı çıkardı ve ikincisi “Huyu Suyu” ile tarzına tam olarak tav oldum diyebilirim. Minimal prodüksiyonlu, son derece cool bir r&b icra ediyor kendisi, Türkçe ve İngilizce sözleri enfes bir şekilde birleştirerek. emir taha’nın ismini bir iki yıl içerisinde çok sık duyacağımızı düşünüyorum, not alınız ve Spotify sayfasına gidiniz.

Sertab Erener’in yeni şarkısı “Bu Dünya”ya çok yükselemedim maalesef. Gayet güzel çalınmış bir iş ve mükemmel söylenmiş, zaten Sertab’dan farklısını beklemiyoruz ama bu tip sözler ile Sertab’ın kimliğini çok bağdaştıramıyorum; o nedenle de içine girmem mümkün olmuyor. Dünya dertlerini tahtından inerek dinleyicisi ile paylaşma becerisini zarafetle Kenan Doğulu göstermişti çok yakınlarda ve her yıldızın kolay becerebileceği bir iş değil bu.

Ufak ufak ‘cover olmayan’ şarkılarını sevdirmeye başlayan Zeynep Bastık’ın hafif esintili yaz şarkısı “Her Mevsim Yaz”a ise çok hızlı yükseldim. Oğuzhan Koç’un şarkıları ile en büyük sorunu Koç’un sesi olan biri olarak bu değişiklik bana iyi geldi. Kendiyle mutlu mesut olma teması Bastık’ın tatlı sesine çok çok yakışıyor zaten.

Aranjör Turaç Berkay ile ortaklığından her daim kalbur üstü işler çıkaran Berksan’ın yeni şarkısı “Darmaduman” da yine ikilinin önceki işleri gibi kaliteli bir pop sounduna sahip. Berksan zaten arada tökezlese de kulağı hızla yakalayan radyo dostu şarkılar yaratma konusunda yetenekli bir şarkı yazarı. Yıllar içerisinde biraz daha karanlık ve depresif bir rotaya saptı ama ne yaptığını biliyor gibi görünüyor.

Depresif demişken Melike Şahin de bizi bu dar zamanlarda hüzünlendirmeden duramazdı tabi ki. Bu defa kendi yazdığı sözlerin yanına bayıldığım Ahmet Ali Arslan’ın bestesini ve düet partneri olarak da Hakan Taşıyan’ı alan Şahin, kendi omzunda bir mola, bir acı-tatlı hayal sunuyor dinleyiciye ama bir şekilde (en çok Arslan’ın naif melodilerini suçluyorum) gözleri sulandırmayı başarıyor yine.

Gözlerimi dolduran bir şarkı da Mavi’den geldi. Mavi, aslında 2014 tarihli ilk albümündeki bir şarkıyı “Karya Kayıtları” projesi altında yeniden seslendirmiş. “Hiçedönük”ü 6 yıl sonra Berkant Çelen’in su gibi akan aranjesiyle çok daha hisli söylemeyi becerip beni ağlatan Mavi’yi tebrik ediyor, yeni kayıtların devamını dört gözle bekliyorum.

Kendini değil ama başkalarını coverlayan isimlerden mutlaka kulak verilmesi gereken iki kişi var. Radiohead’in efsanevi (ve benim yıllardır en sevdiğim şarkıları olarak kalmayı başarmış) “High And Dry”ını Thom Yorke’un yorumunu hatırlatmadan söylemeyi başaran Can Oflaz’ı kutluyorum.

Görkem Sengel ise bir başka efsane Mete Özgencil’in “Gel, Öğret ve Git”ini kendi yazdığı Almanca sözlerle (“Komm, Lehr Mich Und Geh”) söylemiş. Ben Almanca bilmiyorum ama Sengel sanırım ilk dilinin Almanca olmasından mütevellit Türkçe şarkılarına kıyasla çok daha etkileyici bir vokal performasına imza atmış (Tom Gatza’nın katmanlı aranjesi yardımıyla bana 60’lı yılların efsane erkek yorumcularını hatırlattı bu şarkıda). Sengel’in, Özgencil ile ortaklığının devamı gelir diye umuyorum.

Koray Candemir’in sonbaharda çıkacak üçüncü solo albümünün ve sesinin bir gün bile yaşlanmadığının müjdecisi “İhtimaller”i dinlemeyi ihmal etmeyin diyerek konuyu bu ayın en önemli olayı olan Lara Di Lara’nın ikinci albümü “Sudaki Çığlık”a getiriyorum.

Yakın zamanda GZone canlı yayınlarında söyleşme imkanı bulduğum Dilara Sakpınar’ın solo projesi olan Lara Di Lara; 2017 tarihli ilk albümü “Hazineler İçindesin” ile kalbimi fethetmişti, ancak Sakpınar’ın ikinci hamlesiyle hem kendini hem de dinleyiciyi daha cesur bir maceraya çıkaracağını düşünmemiştim; yanılmışım. 19 şarkıdan oluşan, yine yoğun bir albüm var karşımızda. Ancak “Hazineler İçindesin”e göre bu kez daha şehirli ve daha kirli temalar hakim. Sakpınar; ilk albümünün grup müziği hissiyatlı ılık şarkılarına cuk oturan teskin edici sesini bu albümün müthiş incelikle düşünülmüş prodüksiyonları üzerinde korkmadan gezdirmiş ve “Kayboldum”, “Kayropraktik” ve albümün isim şarkısında muazzam sonuçlar elde edilmiş. Albüm çıkışı öncesi yayınladığı teklilerden “Yelpaze”nin direktliğine bayılmıştım zaten; sözleriyle benzer bir niteliğe sahip olan ve Ethnique Punch’in repiyle alevlenen “Tuzak”ı da çok sevdim.  Lara Di Lara şarkıları içinden aşk şarkılarını seçmek kolay ama bu albümde Sakpınar’ın bir iç ısıtan (“Gülüşünde”) bir de kalp kıran (“Albatros”) iki aşk şarkısı var ki; sanıyorum bu zamana kadar yazdığı en iyi sözlere sahipler. Albümün dahi bir insan olduğuna inandığım prodüktörü Levni’den de bahsetmek gerek. 19 şarkının her birini bu kadar doğru duyarak inşa etmek kolay değildir diye düşünüyorum. Daha introdan nefis kesen kreşendolar yaratmaya bayıldığı belli olan Levni’nin bu becerisi albüm boyunca “Boyutlar Arası Gökkuşağında”nın saksafon sololu hülyasında, “Yaklaştıkça”nın video oyununa göz kırpan evreninde ve Sakpınar’ın vokaliyle usul usul hipnotize ettikleri “Yap”ta kendini fazlasıyla gösteriyor. Ve yine Levni ve Sakpınar “Yanıyorum”da Lara Di Lara’nın en pop şarkısını eforsuzca (Sakpınar’a göre çok da kolay olmamış gerçiJ ) yaratırken hem sözleri hem de vokal performansı ile bana Hümeyra’yı hatırlatan “Esaretin”de içimizde bir şeyleri tetiklemeyi beceriyorlar. Albümün tek şarkılık özeti sayılabilecek kulaklara ziyafet “Nereye”, Levni’nin bestesine Sakpınar’ın yazdığı mideye yumruk sözleriyle “Akıyorsun” ve kapanışta tüm albümün elektriğini atmamızı sağlayan “Savruk”un favorilerim olduğunu belirterek bu bahsi kapatıyorum; sizleri albümü dinlemeye yolluyorum.

*YABANCI POP GÜNCELLEME: Doja Cat’li, Nicki Minaj’lı, Megan Thee Stallion’lı, Beyoncé’li remixler (“Say So” ve “Savage”) eşliğinde yazın gelişi müjdelendi. En güzeli; bu kadın ortaklıkları liste başı oldu, biz de ayıla bayıla dinledik ey lubun ahali. Ama Lady Gaga ve Ariana Grande ortaklığı “Rain on Me” şu sıkıntılı zamanlarda resmen yüreğimize su serpti. Gaga’nın bir hafta sonra (yani iki gün önce) çıkardığı yeni albümü “Chromatica” ise tüm dünyayı bir süre dans ettirecek gibi görünüyor. Albümün çoğunu sevdim; henüz çok yeni olduğu için favorilerimi belirlemek doğru gelmiyor ama Gaga’nın 2020’de asla gerçekleşmeyecek olan pride’lar için albüm yapmış olması bir parça yüreğimi burktu maalesef.

Carly Rae Jepsen’in geçen yıl çıkardığı albümü “Dedicated”ın devamı “Dedicated Side B”, Paramore grubunun solisti Hayley Williams’ın Paramore müziğiyle alakasız ilk solo albümü “Petals For Armor” ve Kim Petras’ın yine 12’den vurduğu yazlık hiti “Malibu” ise hararetle tavsiye edilir. Favoriler aşağıda; yazıda geçen şarkıların çoğu ise GZone Hot50 listesinde!

Dedicated Side B: This Love Isn’t Crazy, Felt This Way, Stay Away, This Is What They Say, Solo

Petals for Armor: Sudden Desire, Over Yet, Why We Ever, Pure Love, Sugar on the Rim, Crystal Clear