MERT BELL “YILDIZ TİLBE’NİN YILDIZLI ŞARKILARI” ALBÜMÜNÜ DEĞERLENDİRDİ

GZone müzik yazarı Mert Bell, Yıldız Tilbe’nin uzun zamandır beklenen tribute albümü “Yıldız Tilbe’nin Yıldızlı Şarkılar”ını detaylı olarak inceledi ve şarkı şarkı puanladı. İşte bu yazı:

Tribute (“saygı”/”hürmet”) albüm konseptini biz çok sevdik. Bayıldık hatta diyebilirim. Ne yalan söyleyeyim, çok sevdiğim bir şarkının bir başka sevdiğim şarkıcı tarafından yorumlanma ihtimali bana da cazip geliyor. Ancak ilk dinlediğim tribute, 2000 yılında Bülent Ortaçgil için yapılan “Şarkılar Bir Oyundur”dan itibaren (pop tarihimizin ilk tribute albümü bu muydu, inanın bilmiyorum) ortaya çıkan tablo gittikçe kötüleşti demeyim de, bulanıklaştı.

Evet, doğası gereği bu albümler genellikle farklı tarzlara sahip yorumcuları bir araya getirdiğinden bir çorba hissiyatı verir. Ancak çorbanın ne kadar lezzetli olabileceği hem malzemelerin tazeliği ve güzelliğine hem de çorbanın başında duran şefin marifetine bakıyor.

YıldızTilbe tribute albümünde Tilbe’nin projenin başındaki şef olmadığı kesin onu biliyoruz. (Olması da gerekmiyor zaten, burada müzik yapımcılığının nasıl yapılması gerektiği devreye giriyor ki bu başka bir yazının konusu.)

Tilbe’nin şirketi Özdemir Plak’ın iyi niyetlerle başlattığı bu proje DMC ve Poll Production şarkıcılarının akınına uğramış. Piyasanın önemli bir popüler şarkıcı payını elinde tutan bu iki firmanın olaya dahil olması iyi gibi görünüyor başta ama albümü dinlemeden önce şarkı listesine baktığımda gözlerim Tarkan, Sertab Erener, ve Kenan Doğulu gibi isimleri arayıp Derya Uluğ, Asil Gök ve Cem Belevi ile karşılaşınca hayal kırıklığına uğramadım değil.

Bunu Uluğ, Gök ve Belevi’nin performanslarından bağımsız ifade ediyorum. Çünkü Tilbe’nin şarkılarına hayat vermek zaten bambaşka bir olay. Yıldız’ı 25 yıla yaklaşan albümlü kariyeri boyunca neden sevdiğimizi, neden onu herkesten ayrı tuttuğumuzu detaylıca anlatmama gerek yok. Nereden geldiğini her zaman samimiyetle ifade etti ve hayatının en çalkantılı süreçlerini bile gözler önünde yaşadı. Dolayısı ile onun yazdığı sözlerin çoğunun (hepsi diyemem, Gülben Ergen bir sürü Yıldız şarkısı söyledi) içine yukarıda saydığım isimlerin dışında Edis, Ece Seçkin, Simge ve Merve Özbey gibi taze “popçu”ların giremeyeceğini düşünüyorum –ki albüm de genel itibariyle beni yanıltmadı.

Şarkıcıların bir kısmı orijinal aranjeleri aynen korumak istemişler, buna pek anlam veremiyorum. Zira akılda kalmak için Yıldız’dan daha iyi yorumlamaları gerekiyor (maalesef çoğunda böyle bir durum yok). Aranje değiştirmek için basit remiksleme yoluna gidenlerin de ne kadar çiğ sonuçlar aldıklarını kulakları duymamış sanki. Bu yaklaşımların karşısında ise üstünde incelikle düşünülmüş, hem Yıldız’ı hem de yeni yorumcuyu kaybetmemiş olan versiyonlar kendilerini elmas gibi belli ediyor.

Alternatif ve rock camiasından neden kimsenin burada olmadığını da yetkililere sorarak şarkıları “yıldızlama”ya geçiyorum:

Yalnız Çiçek: Albümü direk zirveden başlatan Aleyna Tilki ve Emrah Karaduman, Tilbe’nin ilk albümünden çok doğru bir şarkı seçmişler. Karaduman’ın artık kendisiyle özdeş minimal tropical house düzenlemesi üzerinde Tilki kendine has, korkusuz bir performans sergiliyor, şarkıda aşkını itiraf ettiği yalnız çiçeğe karşı bir vahşi çiçeğe dönüşüyor. 10 yıldız.

Hastayım Sana: Derya Uluğ sayesinde ismine aşina olmaya başladığımız besteci Asil Gök’ün şarkıcılığa giriştiği “Hastayım Sana” Tilbe’nin bariz arabesk bestelerinden biri. Gök, şarkının orijinal tonunu bir yukarı alarak, üstelik iki tonda birden söyleyerek şarkının duygusunu yükseltmeyi başarmış. Bravo! 9 yıldız.

Bir Alo De: Tilbe’nin ilk olarak Yaşar İpek’e verdiği “Bir Alo De”, kültleşmiş şarkılarından biri. Bu hafifçe yumuşatılmış versiyonda Bahadır Tatlıöz elinden geleni yapıyor ama orijinalinin üstüne çıkamadığı aşikar. 5 yıldız.

Vursalar Ölemem: Tilbe’nin en ağır şarkılarından birini efektif bir şekilde retro-diskoya dönüştüren Berkay’ın yorumunu ben beğendim ama “bu ne?” diyenler olacaktır. Albümün geneline hakim olan düşük tempolu şarkıları hızlandırma sorununun hissedilmediği hiç de fena olmayan bir deneme. 7 yıldız.

Aşkın İçinde Aşk Var: Enteresan bir seçim yapan Cem Belevi’nin versiyonu maalesef vasat bir düzenleme ve vasat bir yorumdan muzdarip. 3 yıldız.

İlan-ı Aşk: En sevdiğim Yıldız Tilbe şarkısına sıra geldiğinde çok adil davranmam mümkün değil ama bu şarkı iyi ki Ceylan Ertem’in incelikli zevkine emanet edilmiş. 1 yıldız kıracağım, o da orijinalini korumak istediğimden. 9 yıldız.

Aşk Laftan Anlamaz Ki: Demet Akalın’ın versiyonu Tilbe’nin aranjesi ile sanırım birebir aynı, yorumunda ise hiçbir sürpriz yok. 6 yıldız.

Beni Benden Alırsan: Deniz Seki’nin “Seni Sana Bırakmam”ın ismini “Beni Benden Alırsan” olarak değiştirdiği bu versiyon baştan sona o kadar kötü ki Seki’nin yıllar önce “Kop Gel Günahlarından”ın ismini “Kim Bu Gözlerindeki Yabancı” olarak değiştirip yorumuyla katleden İbrahim Tatlıses’ten intikam aldığını düşünüyorum açıkçası ve sırf bu teorimin verdiği keyiften çok düşük yıldız vermeyeceğim. 4 yıldız.

Ayrılığın Yükü Ağır: Tilbe’nin “Papatya Baharı” albümünden kendi için doğru bir şarkı seçen Uluğ’un performansı yerli yerinde ama suç ortağı Asil Gök kadar etkileyici değil. 6 yıldız.

Vazgeçtim: Şarkının orijinal kaydında da imzası olan Ozan Doğulu’nun desteğini alan Ece Seçkin’in bu şarkıyı söyleyemeyeceğini düşünüyorsunuz değil mi? Yanılıyorsunuz, Seçkin şarkıyı söylüyor söylemesine ama bu şarkı temiz genç kız şarkılarının yorumcusunu istemiyor. Hiç hem de. 6 yıldız.

Bin Dereden: Ece Seçkin’e kıyasla daha isabetli bir şarkı-şarkıcı eşleşmesine sahne olan bu versiyonda, konserlerinde de bu şarkıyı söyleyen İrem Derici’nin rahat yorumu hemen hissediliyor. Ama bilhassa nakaratta orijinal düzenlemenin etnik tınısını aradı kulaklarım. 7 yıldız.

Gülüm: Ben hiçbir zaman İntizar dinlemedim ve “Gülüm” hiçbir zaman çok sevdiğim bir Yıldız Tilbe şarkısı olmadı ama bu yorum için özellikle söylenebilecek kötü bir söz yok. 6 yıldız.

Ummadığım Anda: Bir başka hiç dinlemediğim şarkıcı Koray Avcı da albümde 2 farklı kişi tarafından yorumlanan 2 şarkıdan biri olan “Ummadığım Anda”yı söylüyor. Avcı’nın genel tarzı nasıl bilmiyorum ama sanki bir barda kendisini dinliyormuş hissi veriyor. 6 yıldız.

Çok Zor: Çok sıkıcı olmuş Kutsi. 4 yıldız.

Sevgilim Yeminliyim: Bir diğer isim değişikliğine uğrayan (orijinali “Sevmeyeceğim”) şarkının yorumu Linet’e ait. Ancak bunun hiçbir önemi yok, çünkü Tilbe’nin en kahredici şarkılarından birini seçen Linet’in performansı da şarkının hafifçe güncellenmiş aranjesi de fazlasıyla tatmin edici. 9 yıldız.

Değilsin: Seçtiği şarkıya sınıf atlatmayı beceren albümdeki tek versiyon Mabel Matiz’e ait. Tilbe’nin kariyerinin ikinci yarısındaki şahanelerden birini alıp bir elmas gibi işlemiş Matiz ve aranjörü Sabi Saltiel. 10 yıldız.

Vuracak: Tilbe’nin çığlık çığlığa yorumuna kıyasla buradaki aşırı kontrollü Özbey vokali beklediğimi vermedi. Bir şey olmak isteyip olamamış düzenleme ile ilgili de sorunlarım var. 6 yıldız.

Sevdanın Tadı: Favori Tilbe şarkılarımdan “Sevdanın Tadı” zevkine güvendiğim Murat Dalkılıç’ın özenli ve yormayan chill-house versiyonu ile başka bir yere gitmiş, sonuç gayet güzel olmuş. 8 yıldız.

Sana Değer: Mustafa Ceceli’nin görev icabı yorumu. 5 yıldız.

Kış Güneşi: Yıldız Tilbe’ye mal olmuş şarkıları yeni baştan söylemek zaten zorken Tilbe’nin yazıp Tarkan’ın söylediği bir şarkıyı albümde 2 kişinin söylemeyi tercih etmesi akıl alır gibi değil. Niran Ünsal ne yapabilirdi bilmiyorum ama en önyargısız 3.dinleyişimde bile maalesef kulaklarım fena halde Tarkan’ı aradı. 5 yıldız.

Buz Kırağı: Edis’i iddialı seçimi için tebrik ederim, üstelik şarkının yeni düzenlemesi de iştah açıcı olmuş (tebrikler Ozan Çolakoğlu) ama Tilbe’nin damardan sözlerinin Edis’in gençliği ve enerjisi ve şimdilik temsil ettiği her şey ile uyuşmadığı da ortada. 7 yıldız.

Seni Seve Seve: Emre Kaya’nın şanssızlığı da (aynı Bahadır Tatlıöz gibi) kültleşmiş bir şarkının altına girmesi ve maalesef hiçbir yenilik, güzellik sunamıyor olması. 5 yıldız.

Yar: “Aşkperest”in en yürek paralayan şarkılarından birini seçen Elif Kaya’nın versiyonu belki de albümde orijinaline sadık olan versiyonlar arasındaki en doğru seçim. “Yar” Kaya’nın bir kırılgan bir güçlü sesine o kadar yakışmış ki hemen bir kere daha dinlemek istedim. 8 yıldız.

Çabuk Olalım Aşkım: Ferhat Göçer’e tahammül edemiyorum, bu nedenle duyduğum 30 saniyeden şarkının temposunu artırdığını söyleyebilirim. 3 yıldız.

Delikanlım: Teoride bu şarkının, şarkıcılığında Tilbe’nin izlerinin kimi zaman hissedildiği Gülşen’e verilmesi uygun gibi görünüyor. Sonuç da kötü değil ancak Gülşen o kadar kontrollü söylüyor ki şarkıyı keşke “Irgalamaz Beni”deki yırtıklığının yarısını burada gösterebilseymiş diyorsunuz. 7 yıldız.

Dayan Yüreğim: Bu şarkı Hakan Altun’a hiç yakışmamakla birlikte üstüne bir de temposunun artırılması ile iyice çekilmez bir hal almış. Örneğin Sıla gibi bir yorumcuya teslim edilseydi neler olabileceğini düşünüp hayıflanmadan edemiyor insan. 3 yıldız.

Kış Güneşi: Hande Yener bir demo üzerinde söylemek gibi bir hata yapmış bu efsane şarkıyı. 5 yıldız.

Dillere Destan: Bir başka favori şarkımın da doğru yorumcu ve aranjörü (Selim Çaldıran) bulmuş olması mutluluk verici. 8 yıldız.

Arzular Arsız: Bu şarkıyı bir erkek vokalden duymayı beklemiyordum açıkçası ama İlyas Yalçıntaş her zamanki gibi son derece eforsuz bir şekilde ve başarıyla kalkmış bu şarkının altından. 7 yıldız.

Çat Kapı: Çok başarılı bir şarkı-şarkıcı eşleşme örneği daha. Sanki Oğuzhan Koç’un söylediği ve hepsi birbirine benzeyen şarkıları bir yandan “Çat Kapı”ya da benziyor. Radyoların sıkça çalacağına eminim. 6 yıldız.

Ummadığım Anda: Bu albümde de karşımıza birden çıkıveren Azeri şarkıcı Röya’nın “Ummadığım Anda” yorumu fena değil ama düzenleme o kadar kötü ki Koray Avcı’nın versiyonuna geri dönmek istedim dinlerken. 5 yıldız.

Sanki Burdasın: Tilbe diskografisindeki en yakın zamanlı şarkıyı yorumlamayı seçen aranjör Çaldıran, enteresan bir chill-house denemesine girişiyor ve albümün en farklı deneyimlerinden birini sunuyor. 7 yıldız.

Haberi Olsun: Demet Akalın için yazdıklarımın aynısı Serdar Ortaç için de geçerli. 6 yıldız.

Sor: İbrahim Tatlıses, pardon Serkan Kaya, layıkıyla hatırlatıyor imparatoru. 6 yıldız.

Emi: Bu şarkının aslında Sibel Can için yazılmadığına emin miyiz? Can’ın yorumu maalesef Tilbe kadar kalbi kırık değil belki ama kendisi süt gibi sesiyle yağ gibi kayıyor notalar arasında (resmen karnımı acıktırdı). Bir itirazım şarkıya eklenen tempoya. 7 yıldız.

Zaten Aşığım: Simge’nin şarkıcılığına zaten aşığım, yalnızca Batu Çaldıran’ın halay ve reggaetone arasında gidip gelen taze düzenlemesi beğenilecek mi ondan emin olamıyorum. İkisinin de lehine dönmesini umalım. 7 yıldız.

Dili Ballım: Tilbe’nin en arsız haliyle söylediği bu şarkı Zara’nın hanımefendi yorumu ile hedefi tam tutturamıyor belki ama keyifle dinleniyor. Bu şarkıyı seçmiş olması bile takdire şayan. 7 yıldız.

Ama Evlisin: Bu şarkıyı kim söylesin diye bana sorsalardı mutlaka Zerrin Özer’in ismini söylerdim. Nakarata anlamsız bir tempo eklenmeseydi Özer için yeni bir “Bir Gülü Sevdim” olabilirdi. Bu haliyle biraz yavan olmuş. 6 yıldız.

Taraf: Funda Arar’a verdiği “Taraf”ı yalnızca bir piyano eşliğinde söyleyen Tilbe, şarkılarını en iyi kendisinin söylediğini gösteriyor bir kez daha. 10 yıldız.