MERT BELL’İN MÜZİKTE 2021 YAZ KARNESİ

GZone müzik yazarı Mert Bell, 2021 yazının son demlerinde kulağına çalınan şarkılardan bahsediyor.

Mert Bell’in GZone için seçtiği şarkılar Spotify’da GZONE HOT 50 listesinde.

Yaz hızlı geçiyor. 2021 yazı ise hem hızlı hem de tatsız geçti. ‘Bu tatsızlık bu ülkede hayatımızın kalanı için geçerli olacak mı’ gibi cevabını pekala bildiğim karamsar soruları savuşturup bu yaz teselli bulduğum şarkılardan, albümlerden kısaca bahsetmek isterim.

Yakın zamanda izlediğim 90’lar pop müziği ile ilgili bir videoda; o yıllarda müzisyenlerin duygunun ve melodinin; şimdilerde ise ‘sound’un peşinde koştuklarına dair bir genelleme vardı. Bu genellemeye ben de katılıyorum. Şu anda şarkıcıların büyük çoğunluğu ‘cool’ şarkılar söyleme derdindeler. Hayatlarımız yeterince ızdıraplı olduğundan bu daha iyi bir seçimdir belki, kim bilir. Bu yaz da tam bu ihtiyaca karşılık veren bir sürü cool şarkı dinledim.

Güneş’in nakaratı bol tekrarlı ve kulağa yapışan “Dikenlerinle”si bunlardan biri. Şarkıcının reggaeton üstünde yağ gibi kayarcasına hem şakıyıp hem rep yapabilmesi oldukça etkileyici. Zaten kendisi şu sıralar 20’lerinde olan müzik dinleyicisinin sevgilisi olma yolunda emin adımlarla ilerliyor.

Nova Norda’nın bugüne kadar yaptığı şarkılar arasından en sevdiğim “Doya Doya” ise Norda’nın tarzını nefis bir bossa nova merkezli aranjeyle yazlık bir atmosfere taşıyor. Nihayet sözler açısından biraz daha farklı temalara sıçrayan ve seksileşen Nova’yı ve bu şahane düzenlemeye katkıda bulunan aranjör Ufuk Kevser’i tebrik etmek istiyorum.

Ufuk Kevser’in fayda sağladığı bir isim de Canozan. Şarkılarını ekseriyetle sıkıcı bulduğum Canozan’ın bu yeni şarkısı “Benim Ol” gayet yazlık, funky, groovy ve eğlenceli. Müzisyen Dilan Balkay’ın melodiyi daha da tatlı hale getiren trompetine ve Ufuk Kevser’in Canozan’ın duvar gibi sesine tezat ateşli r&b aranjesine bayıldım.

Seksi kategorisinden devam edersek; Seda Erciyes’in arzularını iki dilde şelale ettiği “Uçak”ı da hararetle öneririm. Erciyes’in, daha önceki yazılarımda da bahsettiğim; türkçe r&b’yi kulağa çok eforsuz taşıyan bir şarkı yazarlığı ve yorumculuğu var. Evet, “Uçak”ta İngilizce sözlerini de dinliyoruz ama Erciyes’in müziği üstündeki hakimiyeti çok bariz; burada da Petrichord’un 10 numara prodüksiyonu üstünde ne kadar ihtiraslı ya da savunmasız olmak istediği tamamen onun kontrolünde.

Bu yaz evlenen Zeynep Bastık’ın bulutların tepesinde gezen romantizmini kulağımıza hafif hafif soktuğu “Sen Ben” de yukarıda önerdiğim şarkıların yanına güzel bir eşlikçi olabilir. Bastık’ın “Zeynodisco”daki şarkılarına kıyasla akustik kayıtlarındaki grup müziği tarzına daha yakın bu şarkı da yine süper yetenekli müzisyen/aranjör Serhat Şensesli’nin elinden çıkma.

Geçtiğimiz iki ay boyunca iki yeni keşfim de oldu. Bunlardan biri Sena Şahin ve şarkısı “Pusula”. Şahin, aslında geçtiğimiz yıldan beri şarkılarını dijital platformlarda paylaşıyor ama ona rastlamam kendi yazdığı ve prodüksiyonu Morty tarafından yapılan “Pusula” sayesinde oldu. Açıkçası, ben bu chill-pop şarkıda Şahin’in yaşının ötesinde bulduğum şarkı yazarlığından (‘Ulaşır mıyım dostun, düşmanın hayallerine / Yetişir miyim belki onların kötü gününe / Anlatılmaz buhranlar içimdeki, bitse bile / Bugün hayatta kalır mıyım?’) çok etkilendim. Kendisine bir şans vermenizde fayda var. Diğer keşfim huner ise solo şarkılarını bu yıl yayınlamaya başlamış bir müzisyen; bizi buluşturan “Canımdan Oluyodum” ise ikinci şarkısı. Nakaratı müthiş akılda kalıcı bir şarkı bu ve ilk dinlemelerimde bana bir şeyleri hatırlattığını düşündüm. Sonradan şarkının tüm kredilerinin Mert Demir’e ait olduğunu öğrenince taşlar yerine oturdu. Huner şarkıyı tam olarak Demir’in tipik soundu üzerinde söylüyor. Bu güzel sesi, zamanla daha ayrışan ve kendileşen bir tarz ile dinlemek daha doğru olacaktır.

Aleyna Tilki’nin aşırı talihsiz bir zamanlamayla çıkan; bizi iki senedir beklettiği Diplo ortaklığı “Sır” ise Tilki’nin yurtiçi/yurtdışı stratejilerindeki bir önceki adımı “Retrograde”den daha iyi bir şarkı. Söz ve beste açısından Tilki yine sesini rahatça sergileyebildiği arabesk-pop tonlarda geziyor ama bu şarkıda fark yaratan Diplo’nun (“Retrograde”de maalesef olmayan) gazı köklediği altyapısı olmuş.

Bir diğer süper gaz şarkı ise hayranlıkla takip ettiğim Albin Hasani’ye ait “Bir Başıma” idi. Evet synth kullanımı, 80’ler ve The Weeknd’in etkisi trap/hip-hop’tan etkilenmeyen popu tamamen domine etmiş durumda bir süredir ama Hasani gibi bunu eforsuzca ve havalı şekilde taşıyabilen (şarkının en doğru yerinde bir ‘has*ktir’ bile çakıyor kendisi) müzisyen ve yorumcular sayıca çok azlar. Şiddetle tavsiye!

Kızgın kumlardan serin sulara atlıyor etkisi yaratan Damla Durakçay’ın “Ne Güzel Geldin”i de bu yaz en çok dinlediğim şarkılardan oldu. Durakçay’ın bir önceki şarkısı “Elim Kaydı” ile saptığı bu synth-pop rota şarkıcının serinlik veren sesine çok yakışan bir tercih. Alıştığımızın dışında, ballı aşkları veya acılı ihanetleri değil de yaşadığımızı hissettiğimiz o ‘an’lardan bahseden, oldukça duyusal bir söz yazarlığı var Durakçay’ın. “Ne Güzel Geldin”de de şarkıya katkı sağlayan Ceren Atasoy, Cenk Şen ve aranjör Orhun Sevindik’ten oluşan ekiple birlikte son derece tatmin edici bir işe imza atmışlar.

‘Yazın bir şarkı çıkarmasını beklediklerimiz’ kategorisine kısaca bir göz atalım. Merve Özbey’in kendini tekrar etmesinin ötesinde standart şarkılarından daha kötü olan “Yerle Yeksan”ını hiç beğenmedim. Tarzını yaratmış biri olarak daha özenli olmasını beklerdim.

Nihayet bağırmayan ve tatlı tatlı şarkı söyleyen bir İrem Derici’yi bizlere sunduğu için aranjör Alper Atakan’a ise teşekkür etmek gerek. Enteresan şekilde Cem Adrian imzalı “Affeder mi Aşk Bizi?”de Derici, bir Ajda klasiği söylercesine rahat ve keyifli duyuluyor.

Nil Karaibrahimgil’in “Diskotek”i şarkıcının popüler synth-pop türüne bir katkısı olarak görülebilir ama çok özel bir şey vaat etmiyor maalesef. Bir ton yetenekli adamın (Onurr, Ozan Bayraşa…) elinden çıkma Kenan Doğulu’nun “Bumaya”sı hakkında ise kafam hâlâ karışık. Hey ama videosu çok güzel olmuş, izleyin ve dans edin derim. Doğulu da öyle yapmak istiyor sanıyorum.

İki güzel albümden bahsederek yazıyı sona erdireyim. En bayıldığımız pop ikilisi KÖFN’in yeni albümü “ROCKSTAR” geçtiğimiz bir yıl içinde paylaştıkları 3 şarkının yanına yeni ikisini (“Soygun” ve “Kalbimde”) koydukları bir çalışma. Bu defa ikiliden prodüktör Bilge Kağan Etil’in direksiyona geçtiği bir şarkılar bütünüyle karşı karşıyayız. Önceki şarkılarına kıyaslarsak söz ve melodilerin yerine atmosferin öne çıktığı, daha ‘moody’ bir albüm “ROCKSTAR”. Etil’in kurguladığı bu müzikal akışı harikulade enstrümantaller olan “INTRO” ve “OUTRO”da bile hissetmek mümkün.

Fikri Karayel’in 7 yıl kadar beklettiği ikinci albümü “Uzaktan” ise yılın en başarılı müzik projelerinden biri. Elbette Karayel bizi bu 7 yıl boyunca şarkısız bırakmadı; blues-rock tarzındaki harika ilk albümü “Zor Zamanlar”dan sonra büyük bir hit olan “Yol” ile birlikte elektropopa doğru yöneldi ve çoğunlukla çok iyi şarkılarla çıktı karşımıza. “Uzaktan” ise yazının girişinde bahsettiğim ‘cool şarkıları yakalama’ derdinden uzak; müthiş bir aşkla yazılıp çalındığı belli olan altısı yeni toplam dokuz şarkıdan oluşuyor. Çıkış için seçilen, nefis akustik orkestrasyonlu “Ne Güzel Oldu”ya hayran olduysanız; yine aynı kanaldan giden ve sözleriyle göz pınarlarınızı doldurması muhtemel (‘Sonunda anladım ki kalplerimiz sevmeyince atmıyor’) “Kahkahalar” ve Ceyl’an Ertem ile karşılıklı döktürdükleri “Karanlıkta”ya bayılacaksınız diye düşünüyorum. Karayel, akustikten uzaklaştığında bile son derece kontrollü bir yaklaşımla çok enteresan sentezler yaratmış. Örneğin, aranjesini Emre Yazgın ile yaptığı albümün isim şarkısında tansiyon asla düşmüyor ve bu, şarkının diken üstü sözlerine cuk oturuyor ya da prodüktör Tolga Erzurumlu ile kotarılan (favorilerimden) “Tutkunum”da düzenleme asla bestenin ve Karayel’in süper şarkıcılığının önüne geçmiyor. Karayel’in 10 yıl içerisinde popun en önemli müzisyenlerinden biri olacağını bir kez daha ispatlayan bir albüm “Uzaktan”, popun geleceği ile ilgilenenlere öneririm.

Mert Bell’in GZone için seçtiği şarkılar Spotify’da GZONE HOT 50 listesinde.

https://track.adform.net/C/?bn=47497305 1x1 pixel counter :