863269c786
SEYHAN KURUNDEN

ÖZEL RÖPORTAJ: SEYHAN ARMAN “KÜRÜNDEN KABARE”Yİ ANLATIYOR

Başarılı oyuncu Seyhan Arman, adından övgülerle bahsedilen tek kişilik tiyatro oyunu “Küründen Kabare”yi konuşmak için GZone Dergi’nin Ocak 2018 sayısının konuklarından biri oldu. 

İşte bu röportaj:

* Dizi-Televizyon ve yarattığınız Matmazel Coco karakteriyle showlarınızdan sonra tiyatro sahnesinde izliyoruz sizi. Küründen Kabareyi biraz anlatır mısınız?

Aslında ben zaten tiyatro sahnesinden bahsettiğiniz mecralara atladım Evet ilk defa tek kişilik bir oyun oynuyorum fakat 15 yaşımdan beri tiyatro ile hep içiçe oldum. Sorunuza gelirsek; Küründen Kabare çok gerçek bir yerden; bir trans kadının hikayesine odaklanan özelde bir trans hikayesi olarak algılansa da genelde bir insanın yolculuk hikayesi. Varoluşuna ulaşmasının, kendine dönmesinin hikayesi. Beklenildiği üzere acıtasyondan beslenmeyen, artısıyla eksisiyle seyirciyi bir trans kadınla tanıştıran ve ironik dili ile kahkaha attırırken birden tokat atan bir oyun. Çok içeriden ve bu defa seyirci ile oyun kişisini ayıran değil benzeştiren bir yerden sahnelediğimiz bir oyun.

  • Oyunun metni de size ait. Nasıl çıktı böyle bir oyun yazma fikri?

Biraz mecburiyetten çıktı bu fikir. Uzun süre tek kişilik oyun bulamayınca kendim yazmak durumunda kaldım. Ve normalde hiç istemememe rağmen cebimden bir trans hikayesi çıktı. Aslında bir trans kadın olarak, bu dünyada ki tek derdim cinsiyet kimliğimmiş gibi bir trans hikayesi anlatmamak için direndim ama benden çıkan bu oldu. Demek ki en önemli derdim cinsiyet kimliğimmiş Gerçi yine de diğer dertlerimi de araya sıkıştırmış durumdayım.

* Oyunun karakteri Diyarbakırlı Deli Serpil’in esin kaynağı var mı? Hayal dünyanız mı? Yoksa geçmişten bir anı mı?

Serpil’in esin kaynağı tüm akranlarım. Bütün trans kadınlar. Çünkü tamamiyle birisinin hikayesi değil. Yada birisinden esinlenmedim. Aslında konuşmacı olarak davet edildiğim panellerde, televizyon programlarında ya da “Yaşayan Kütüphane” gibi projelerde transseksüelliğe dair nasıl bir anlatımım varsa bu oyunda da o yolu izledim. Doğaçlama yöntemi ile ve tek kişinin hikayesi gibi zannedilen ama genelleme yaparak. Yani Serpil aslında benim. Ama aynı zamanda en yakın arkadaşım. Aynı zamanda hiç tanımadığım bir trans kadın. Bazen çokça eleştirdiğim birisi, bazen en sevdiğim kişi. Oyunda anlattığım hikayelerin bir kısmı kurmaca olsa da %100 gerçek olan kısımları da var. Mesela oyunda bir bisiklet hikayesi var. Gerçekten bende ortaokul 1.sınıfa kadar takdir teşekkür alırdım okuldan ve babam söz verdiği halde bana bisiklet almamıştı. Bu hikaye aynen bu şekli ile oyunda var ama öncesi ve sonrası kurmaca. Hatta oyunu annem izlediğinde abimin beni dövdüğünü gerçek zannetmiş ve abimle tartışmış E annem bile gerçek zannediyorsa, kurmaca olmasına rağmen ‘’gerçek’’ bir oyun demektir.

  • Küründen Kabare ile LGBTİ+ bireylerinin farkındalığı artar mı sizce?

Hem LGBTİ+ bireylerin he de oyunu izleyen herkesin farkındalığı artar. En emin olduğum nokta bu zaten. Oyunu yazarken benim için iki çıkış noktası vardı; Birincisi ana akım tiyatroda hem metni ile, hem oyunculuk, hem reji, hem de genel kurgusu ile iyi bir seyirlik yaratmak ve varlığımı göstermek. İkincisi ise trans bireyler ile ilgili farkındalık yaratmaktı. Çok şükür her ikisi de oldu. Bugüne kadar Küründen Kabare’yi aktivistler de izledi, ‘’sıradan’’ mahalleli teyzeler, amcalar da. Lgbti bireyler de izledi, fobik olanlar yada fobisinin farkında olmayanlar da. Tiyatro duayenleri de izledi, hiç tiyatroya gitmeyenler de. Ve büyük bir gururla söylüyorum ki geri dönüşler çok güzel oldu. Gelen her seyirci bir sonraki oyuna 3-5 kişi getirdi. Translar annelerini getirdi. Tiyatro camiasından insanlar mutlaka konuşur oldu. Daha ne isteyebilirim ki? 

* Bu zamana kadar oyun hakkında nasıl yorumlar alıyorsunuz?

Çok ilginçtir ki oyunda anlatmak istediğim ne varsa seyirci geri dönüp bana aynısını söyledi. Hatta bazen benim farketmediklerimi bile söylüyorlar. Bu oyunun en büyük artısı ‘’Budur!’’ demiyor oluşu. Biz bir hikayeyi anlatırken, bütün çıplaklığı ile ortaya koyuyoruz ve seyircinin tamamlamasını bekliyoruz. Her seyirci kendi yaşanmışlıklarına göre tamamlıyor hikayeyi. Bazen aynı sahnede kahkaha atan seyirci varken, şoka girmiş olanları da görüyorum. Oyunda bir müzik kutusu sahnesi var; ben o sahneyi Lions’lara bağlı Yedikule Leo Kulübü’nün çocukları 23 Nisan’da sevindirmek amacı ile yaptıkları ‘’Kutu Kutu Mutluluk’’ projesi için yardım topladığım bir olaydan dolayı yazdım. Şöyle ki; Bir trans kadın arkadaşım önce  proje için maddi katkı sağladı. Bir kaç gün sonra arayarak  ‘’Çocukken çok istediğim halde hiç müzik kutum olmadı. Para göndersem müzik kutusu alıp ayrıca çocuklara gönderir misin?’’ dedi. Nedense o olay beni çok etkilediği için oyuna ekledim. Fakat son oynadığımız oyunda eşi ile birlikte oyunu izleyen bir kadın seyircimiz müzik kutusu sahnesinden çok etkilendiğini, çocukken babasının aldığı bir müzik kutusu olduğunu ve o sahnede ağladığını söyledi. Ben aslında bir çocuğun müzik kutusu olmamasından, oyuncağa bile cinsiyetçi yaklaşılmasından bahsediyorum o sahnede ama çocukluğunda müzik kutusu olan birisi, o sahneyi farklı bir yerden okuyarak yine de etkileniyor. Bu sebeple ‘’bir insan hikayesi’’ diyoruz oyun için. Ve seyirci kendi yaşanmışlıkları ile match ediyor.

  • İzleyecilere ve okuyucularımıza söylemek istedikleriniz neler?

Oyunu mutlaka izlemelerini istiyorum. Ve kesinlikle emeklerinin, yani kalkıp bir tiyatro salonuna gelmek için harcadıkları paranın ve zamanlarının karşılığını alacaklarının altını çiziyorum. Ve bu daveti yaparken, seyirci gelsin de para kazanayım diye yapmıyorum. Çok uğraştığım, büyük emek harcadığımız, üzerine çok düşündüğümüz  ve tek amacımızın seyircilerimize iyi bir hikaye, etkilenecekleri bir oyun, güzel bir seyirlik sunmak olduğu Küründen Kabare’nin amacına ulaşmasını istiyorum. Ben ve ekibimiz elimizden geleni yaptık, yapmaya da devam ediyoruz ama seyirci olmazsa hikayemizi kime anlatacağız? Maalesef tiyatro dünyasında da sadece ‘’ünlü’’ oyuncuların oyununa gitmeye alışmış bir seyirci var. Ama inanıyoruz ki seyirci bize sahip çıkarsa –ki bugüne kadar izleyen herkes yaptı bunu- Küründen Kabare’nin yolu uzun olacaktır. Teşekkür ederim.

*Oyunla ilgili ayrıntılı bilgi, oyun tarihleri ve bilet almak için www.kurundenkabare.com web sitesine girebilirsiniz.

Ocak Ayı Oyun Tarihleri:

11 Ocak Perşembe Kadıköy Baba Sahne

15 Ocak Pazartesi Karaköy İkincikat

22 Ocak Pazartesi Kadıköy Emek Tiyatrosu

29 Ocak Pazartesi Karaköy İkincikat

Ocak 2018 sayımızın tüm içeriklerini görüntülemek için aşağıdaki görsele tıklayın. 

Ayrınca Bakın

jet sosyete ilk kez

İZLE: İŞTE GÜLSE BİRSEL’İN DİZİSİ JET SOSYETE’DEN İLK GÖRÜNTÜLER

Avrupa Yakası ve Yalan Dünya’dan sonra televizyona dönen Gülse Birsel imzalı yeni dizi Jet Sosyete’yle ...