RECEP ÖZDAŞ “AĞLAK DİSKO”YU YAZDI: ONURR AYIMIZ KUTLU OLSUN

GZone dergi yazarlarından Recep ÖZdaş, Onurr'un yepyeni albümü AĞLAK DİSKO'nun ondaki yansımalarını kaleme aldı.


Bu bir müzik yazısı değil. Fakat OZ büyücüsü Onurr OZdemir’imizin un kendine bakan, kendi üzerine düşünen sözlü müziğini dinledikten sonra bizim ona bakışımız olarak okunmalıdır.


Müziğin, sesin ve notaların matematiğinden, ahenginden çok anlamam. Ama müziğin sözle kurduğu ikinci bir hayat var ya; o daha toplumsal duygusal alan. İşte o alandan bize dokunan şeyler bence sanatsal olan. Bu yazıyı da o alandan okunan, Onurr ‘un Ağlak Disko’sundaki hislerle konuşan bir yazı olarak düşünebilirsiniz.


Sanat eserleriyle pek ala konuşmalıyız, onlarla daimî ve değişken ilişkililer kurmalıyız motivasyonuyla da dans ederken ağladım ben de. Çünkü Ağlak Disko bizimle hesapsızca konuşuyor. Bu albümün yanında biz de hesapsızca kendimiz olabiliyoruz.
Ibneliğin belleğinde dans ederken ağlamak bipolar bi his değildir, aksine devrimci ve dönüştürücü bi geçiştir. Dans derken ağlatan albümler sıralamasında Robyn’in Body Talk undan Dancing On My Own ve Gülşen’in Bangır Bangır ından Büyük Hatırın Var ın hatırı sayılır yerleri vardır mesela. Bence bu yere Onurr un Ağlak Diskosu ve Çok mu Zor da eklendi ve arka sıra üçlendi.


Hem safları sık tutalım da ne dans ettirebilen ne de ağlatabilen foyalar araya girmesin. Üçüncü yeniciler, besinci eskiciler… üretmeden öylece, piyasaya dahil olmak için ön saflarda belirmesin. Hep bir eskiye işaret eden, olmamışın portresi Ceylan Ertem ve bayatlığı bir boş gösterene dönüşen replika Zeynep Bastık hiç ama hiç belirmesin.
Onurr un Oz büyücülüğü ve müzikal bio-suna işaret eden kuir varoluş da burada beliriyor işte.


Sakin’den Onurr’a kimileri için kültür endüstrisi içinden iyi-kötü-yüksek-alçak-halk-pop-sanat gibi ikili patikalarla yargılanan bi yerden asla ve asla konuşmuyor Onurr. Bunlar çok yanlış okumalar arkadaşlar. Onurr’da bu ikilikleri yiyip yuttuktan sonra onları aşan bi yan var. Yoksa bu nasıl adalet zar tutuyor diyecek bi pop-felsefe ve politik alandan konuşmaz kimse. Şöhretinden ve kısmetinden çalan yorgun sevdayı liberal piyasa kayganlığına attırmaz kimse. Onurr un Ağlak Diskoda kulaklarımıza attırdığı şey daha merkezsiz, daha trans bir devrimci halin kelime olmuşu’


Neoliberal bi kolaycılık değil, içi dolup taşan devrimci bi dönüşüm. Kendi biyografik dönüşümündeki trans-kuir hal gibi sanki. Hem müzikal hem şiirsel bir müzik-söz oluş.
Birçok Onurr yok. Hem bütüncül bi Onurr var hem de Onurrlar. Tekteki çokluk gibi.


Saydığımız diğer şiirciler gibi, geleceğin kaybı üzerinden geçmişteki o şey olma kaygısı hiç yok. Bu kaygıya bağlandığı için hiçbir şey olamayanlar gibi sakil ve komik değil Onurr. Geleceği şimdide arıyor. Onurr ve o şey ya da bu şey olma kaygısı taşımıyor.
Önce gideyim suyuna değişir huyu da diyebilecek bir mütevazilik gösteriyor, sonra sözlerimin şaşaası yok be, aslında çok be diyecek bir aktörlükle var olabiliyor. Gönderdiğin çoraplar olmadı aslında diyerek kendinden önceki gönderdiğin çorap türküsü samimiyetine dışardan ama ona eklemlenen başka bi bakış atıyor. Önce başkasının omzuna dudak dokundurup sonra o omzun kendisinin olduğunu anlıyor. Ağlak Diskoda omuzlar, dudaklar, çoraplar ve paçalar, mahsur kaldıkları
bedenlerden bizi işgale çıkıyor, acemi gönülleriyle sömürmeden ama, hükmediyorlar.
Öyle ki sessiz harfler yakışmaz dediği 12 dakikalık Acemi Gönlü nde şarkıya 4-5 dakikalık bir ara veriyor Onurr. Belki de bu ara şarkinin kendisi. Hışırtıyla devam eden glitch bi aralık . Bunu ilk kez yaptığı için devrimci bir Ağlak Disko bu.


John Cage in 4.33* ünden sonra 4.33 un sessizliğini bile coverlayan Zeynep Bastikalık değil bu. Ağlamak bedava dedikten sonra “aa ağlamaya mı gitti 4 dk acaba?… Yok be belki de sevişmeye…” dedirten bi trans aralık. Bir şarkıdan büyük, perform etme iddiasını sonsuz ihtimaller aralığında saklayan ve bu aralığı parlatıp güzelleştirmek için kendisi sönebilen bi şarkı bu.


Ama benim Dancing on My Own ve Büyük Hatırın Var in yanına ekleyip yıllarca ya ağlayarak dans edeceğim ya da dans ederken ağlayacağım şarki Çok Mu Zor. Bu şarki cürmünden büyük bir yer kaplıyor, kapladığı yerden büyük de ateşler yakıyor.


O değil de Onurr ve Ersay Üner olmasa Türkçe popun selasi çoktan verilmişti bile.

https://track.adform.net/C/?bn=47497305 1x1 pixel counter :